Partnerleugens – Deel 1

Op MSN stond vandaag een artikel over de top 10 leugens die mannen verkopen. Nu is MSN wel een sensatiegerichte bron die veel absurditeiten de wereld in stuurt maar het zet je best nog wel aan het denken…

Hoe verliefd je ook bent, hoe groot de liefde ook is, er zal wel al eens een leugentje aan het licht komen. Om de eerste leugen al te vermijden, kan je al toegeven dat je, net zoals iedereen, wel eens liegt. “Ik lieg nooit is de meest ongeloofwaardige leugen ooit.”

Toch, als ik die leugens bekijk, voornamelijk populair bij mannen volgens MSN, denk ik dat ik toch een open relatie heb waarin het aantal leugens tot een minimum beperkt wordt. Leugens dienen vaak om jezelf of iemand anders te beschermen of om iemand niet te kwetsen. Als je elkaar goed kent, weet je dat kritiek goed bedoeld is en dat je daar als mens iets uit kan leren.

Maar toch blijven leugens een vorm van bedrog. En wat is het dan zoal dat partnerlief voor je wil verbergen? Let vooral op bij volgende uitspraken:

“Ik heb niet teveel gedronken”

Als hij dat al lallend verkondigt, dan weet je hoe laat het is. Gelukkig heb ik mijn partner nog nooit dronken geweten.

“Er is niets”

Zowel mannen als vrouwen hebben wel eens moeite om over hun gevoelens te praten. En ook de leugen (als je daar dan al echt over kan spreken) “Er is niets” komt dan vaak opduiken. Gelukkig weet je dat wat iemand zegt en voelt niet altijd overeen komt dus zowel ik als mijn partner hebben een ‘zeurskill’ ontwikkeld die zo overtuigend is dat degene die zogenaamd ‘geen probleem’ heeft uiteindelijk toch uit de biecht klapt.

“Ik had geen bereik”

Dit blijkt volgens MSN een leugen te zijn die een ongerust telefonerende vrouw vaak van haar man te horen krijgt. Het is natuurlijk niet automatisch een leugen maar als zijn bereik dagelijks uitvalt en hij werkt niet in the middle of nowhere, is het tijd voor een nieuwe gsm.

“Zo duur was het niet”

Die leugen komt me hilarisch bekend voor… en vooral het feit dat MSN een afbeelding van Xbox-spelletjes toevoegt, is sprekend!

“Ik ben onderweg”

Hier heb je eigenlijk niet meer uitleg bij nodig dan de foto op MSN van een onderuit in de zetel hangende man voor een voetbalmatch op tv met pint in de hand. Gelukkig is mijn partner geen voetbalfan en hoeft hij geen enkele passie stiekem te beoefenen.

“Ik zit vast in het verkeer”

Aangezien mijn partner thuis werkt en wij nog niet over een auto beschikken, hoef ik me daar ook al geen zorgen om te maken.

“Nee, je kont lijkt daar niet te dik in”

Een belachelijke stelling, maar ze stond erbij. Liever hoor ik: “Je mag gerust wat afvallen, als je je daar zelf beter bij voelt, maar weet dat ik je nog steeds mooi vind.” En ik wil toch graag geloven dat dat een oprechte uitspraak is.

“Sorry, ik heb je oproep gemist”

Deze hebben ze toegevoegd omdat ze niet aan tien leugens geraakten waarschijnlijk. Hetzelfde maar anders…

“Je bent vermagerd”

Dit is eigenlijk een leugen die ik vaker van andere vrouwen hoor dan van mannen.

“Dat is wat ik altijd al wou”

Deze leugen is volgens mij ook uniseks en gemakkelijk te doorzien. Gelukkig hou ik een lange lijst bij van wat mijn partner weldegelijk altijd al wou. Op die manier hoeft deze uitspraak geen leugen te zijn. Als er niets is waar je partner al lang van droomt, wordt het moeilijk natuurlijk…

Deze lijst zou ik toch met een korrel zout nemen. Hij is blijkbaar gebaseerd op het typische MSN-beeld van een man: “een hypocriete, vleiende ‘blijvenplakker’ die wel eens een glaasje lust”.

Als je wat gevoel hebt voor lichaamstaal, zal je gemakkelijk leugens kunnen onderscheiden van de waarheid. Na een tijdje ga je ook weten wie er al gemakkelijker leugens vertelt (bv. om interessant te doen) en wie niet.
Het is ook niet omdat je je partner eens betrapt op een leugentje dat hij een bedrieger of een doortrapte leugenaar is. Maar misschien moet je toch eens een uitgebreid gesprek met hem voeren als je het volgende te horen krijgt:

“Nee, er is niets. Ik ben gewoon moe. Ik ben net die nieuwe Blu-Rayspeler gaan kopen – zo duur was hij trouwens niet. Niet dat ik niet blij was met jouw cadeau gisteren hoor! Dat is iets dat ik altijd al heb gewild. Je had me gebeld vanmiddag maar ik had je oproep gemist. Ik wou je nog terugbellen maar ik had geen bereik en ik was onderweg en ik geraakte vast in het verkeer… Je kont ziet er mooi uit in die nieuwe broek trouwens. Volgens mij ben je vermagerd. Enneh… Nee, ik ben niet dronken!”

Plaats een reactie