SPAM deel 3 – de kenmerken

SPAM-kenmerken:

  1. Vissen naar gegevens: De zogenaamde ‘fishing berichten’. Of je nu iets gewonnen hebt of interesse hebt in bepaalde producten, het komt er altijd op neer dat men je gegevens wil achterhalen en dat er naar je adres, telefoonnummer, geboortedatum en dergelijke wordt ‘gevist’. Niet op in gaan dus!
  2. Anderstalig: SPAM is vaak anderstalig: meestal Engels maar ook Russisch, Arabisch, Zweeds, Frans, etc. Het komt van over heel de wereld in jouw mailbox terecht. Een reden te meer om te geloven dat je niet de enige bent die het bericht ontvangt. Er bestaat zoiets als BCC (Blind Carbon Copy: elk e-mailadres in BCC krijgt een e-mail maar kan niet zien of er / wie de andere bestemmelingen zijn).
  3. Dringend of van levensbelang: “A message from Libya. URGENT!” SPAM wordt vaak verstuurd met hoge prioriteit. Het is een schreeuw om hulp of er staat letterlijk dat je binnen de 3 dagen moet reageren of je wordt geen multimillionair. Of je moet het bericht binnen X dagen doorsturen naar anderen. Herhaling is ook een veelvoorkomend kenmerk. Zelfs een onschuldige partner request naar een bedrijf kan SPAM zijn als hij opnieuw en opnieuw wordt verstuurd. Vaak krijg je hetzelfde bericht verschillende keren met een aanmaning omdat je op het vorige niet hebt gereageerd. “Please reply me”. “Don’t ignore my message this time”. De opdringerigheid druipt eraf! Waarom zou je daar in godsnaam op reageren?
  4. Doorsturen naar anderen: Veel SPAM-berichten vragen met nadruk om het bericht door te sturen naar zo veel mogelijk mensen om het netwerk te overbelasten. Maak je geen illusies. Het is NIET mogelijk om geld te verdienen door mails door te sturen, ook niet voor ouders van zieke kindjes. En nee, je gaat niet dood aan een mysterieuze epidemie als je een bericht niet binnen de 10 dagen doorstuurt. Hoe erg de dreigementen ook zijn en hoe ongelofelijk de succesverhalen van de mensen die “wél zo goed of zo verstandig waren om het bericht door te sturen”, het is helemaal FAKE!
  5. Medelijden opwekken: “Mijn man is gestorven in de oorlog, mijn kinderen zijn voor mijn ogen dood geschoten, mijn kanarie is ontploft en mijn enige vriend, mijn hond, ligt op sterven en jij bent de enige die ik mijn geld toevertrouw ook al ken ik je totaal niet maar och, heb medelijden, want ik ben toch zo zielig.” Als je dat tussen de regels van een e-mail leest, kan je hem ook best verwijderen. Er zijn erkende liefdadigheidsinstellingen en zelfs die zijn niet allemaal even betrouwbaar…
  6. Persoonlijk aanspreken: Het is niet omdat je naam en een paar persoonlijke gegevens worden genoemd in een e-mail dat de afzender betrouwbaar is. Met “afdruk samenvoegen” in de nieuwste versies van MS Word kan je honderden e-mails mét persoonlijke gegevens (naam, voornaam, bedrijf, etc.) tegelijk verzenden. Mensen zijn al gauw gecharmeerd als ze persoonlijk worden aangesproken. Het geeft hen het gevoel dat ze ertoe doen, dat iemand hen aandacht schenkt. Maar je kan beter extra aandacht schenken aan onbekende berichten die dit doen. Want de kans is groot dat ze niet deugen.
  7. Vage titels: Titels van SPAM-berichten zijn vaak vaag of onbestaand. “Hello”, “Good day”, “How are you”, “Just saying hi”. Zo vaag dat ze vaak nieuwsgierigheid opwekken of je doen vermoeden dat het slechts om een informeel berichtje van een vriend of kennis gaat…
  8. Veel poeha: Er wordt altijd veel drukte gemaakt in SPAM-berichten. Je krijgt 53 uitroeptekens of “Wie dit niet doorstuurt, heeft geen hart!” En “wat erg!” en veel hoofdletters en sterretjes en kometen en bolletjes en driehoekjes… Een reden te meer om die grafische carnaval meteen de prullenbak in te slepen.
  9. Erkend, geverifieerd en authentiek: “Copyright © 2011. Verified by VISA. All rights reserved.” Het is niet omdat je een bericht krijgt van je bank of een andere erkende instelling met een logo, copyrightsymbool of het woord ‘erkend’ in de e-mail dat het ook echt is. ‘Name dropping’ en vermelding van geautoriseerde personen garanderen niet dat het wel degelijk om bestaande of belangrijke personen gaat. Vraag je altijd af: “Zou ik zo’n e-mail kunnen schrijven en doorsturen?” en “Is dit een erkend e-mailadres?” Check de website als je niet zeker bent! Een e-mailaccount kan niet zomaar worden afgesloten omdat je je mails te weinig checkt of omdat je je gegevens niet nogmaals hebt ingegeven. Het is niet omdat er ‘Hotmail’ staat dat het ook van Hotmail komt!
  10. Too much info: In SPAM-berichten worden vaak veel te lange persoonlijke verhalen  en familiegeschiedenissen vertelt waar niemand zaken mee heeft, met de meest pietluttige onbelangrijke details. Allemaal met de bedoeling om het geloofwaardiger te maken en op je emoties in te spelen. Maar net dat verraadt dat het om SPAM gaat. Vaak worden er historische gebeurtenissen (zoals een echte oorlog) aangehaald om het bericht geloofwaardiger te maken. Niet in trappen!

Plaats een reactie